مفهوم رنگ در جهان جواهرات و طلا، یکی از جذاب‌ترین و اساسی‌ترین عوامل است که در انتخاب و انتقال طراوت و زیبایی، نقش اساسی دارد. این مفهوم، با عبور از طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، از رنگ‌های طلایی کلاسیک تا آغاز رنگ‌های نوین و مدرن، تنوع و پویایی بسیاری را به همراه دارد. در این مقاله از فروشگاه طلا و سکه زرآسا سعی داریم تا طیف های رنگ طلا را به طور کامل با شما بررسی نماییم.

پیچیدگی طیف رنگ طلا

در دنیای جواهرسازی، طیف گسترده‌ای از رنگ‌های طلا وجود دارد. از طلاهای سفید و پالادیومی که در زیرنویسی براق تر و سفیدتر دیده می‌شوند تا طلای رزهای زیبا و مدرن که از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شوند، هر یک از این رنگ‌ها دارای جذابیت ویژه‌ای هستند. به دلیل استفاده از آلیاژهای مختلف و ترکیبات مختلف، طلاها به رنگ‌های مختلفی تبدیل می‌شوند. از جمله رنگ زرد طلا که جزء محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین‌ها است، تا رنگ‌های جدید و نوظهور مانند طلاهای سفید و رزگلد، هر یک دارای جلوه و زیبایی منحصر به فرد خود هستند.

انتخاب طیف های رنگ طلا با توجه به سلیقه و مزاج

در انتخاب رنگ طلا، سلیقه شخصی و نیازهای فردی از اهمیت بالایی برخوردارند. هر رنگ می‌تواند جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به جواهریات شما ببخشد، بنابراین انتخاب مناسب بر اساس سلیقه و مزاج خود می‌تواند بسیار مهم باشد.

  • طلای زرد

طلا در طبیعت به رنگ زرد است که متمایل به نارنجی می باشد. این فلز ،فلزی نرم است که می تواند به راحتی تغییر شکل دهد.هر چه زردی رنگ طلا شدیدتر باشد یعنی خالص تر می باشد و این باید به این مسئله توجه شود که طلای 99 درصد ،24 عیار است و رنگی زرد تیره دارد.در کشور هند طلا را با رنگ زرد طبیعیش ترجیح میدهند. اگر طلا با آلیاژی مانند نقره ترکیب شود رنگش روشن تر می شود و این باعث می شود که عیار آن کمتر شود.

  • طلای سفید

طیف دیگر رنگ طلا سفید می باشد. دلیل رنگ سفید آلیاژ طلا با فلزاتی چون نیکل ،منگنز، نقره و یا پالادیوم می باشد. وقتی طلا و نیکل آلیاژ شوند باعث میشود طلا ارزش زیادی داشته باشد و همچنین باید بیان شود که باعث دوام بیشتر آن میگردد. وقتی طلا با پالادیوم ترکیب شود نرم تر می شود. همچنین طلای سفید سایه هایی از رنگ هایی چون قرمز و صورتی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع معرفی سنگ هبهاب و خواص آن + تصویر

خرید طیف های رنگ طلا

  • طلای قرمز

اگردر ترکیب طلا تنها از مس استفاده شود، رنگ آن قرمز می شود. این درصد شامل 75 درصد طلا و 25 درصد مس مس باشد.

  • طلای صورتی یا رزگلد

اگر در ترکیب طلا از مس و نقره استفاده شود باعث می شود که طیف رنگی رز گلد یا صورتی پیدا میکند .این رنگ طلا در قرن 19 در کشور روسیه طرفدار داشته است. با میزان استفاده مس در طلا این طیف از قرمز و صورتی تفاوت پیدا میکند. به طور مثال اگر 75 درصد طلا استفاده شود و 25 درصد مس ،رنگ طلا قرمز می شود. برای رنگ رزگلد ،75درصد طلا،20 درصد مس ،5 درصد از فلز نقره استفاده می شود.

  • طلای سبز

طلای سبز در زمانهای گذشته استفاده می شده است.این طیف رنگی با استفاده از آلیاژ نقره بدست می آید و استفاده از آن باعث می شود که طلا رنگ زرد متمایل به سبز داشته باشد.گاهی اوقات نیز طلا با فلز کادمیوم ترکیب می شود ولی این فلز می تواند باعث حساسیت شود. برای داشتن طلا با طیف رنگ سبز روشن باید :75 درصد طلا،23 درصد مس ،2 درصد کادمیوم استفاده کرد. اگر رنگ سبز تیره بخواهیم باید ،75 درصد طلایی، 15درصد نقره ای، 6درصد مس و 4درصد کادمیوم بکار برده شود.

  • خاکستری طلایی

در طراحی مدرن جواهرات رنگ طلایی متمایل به خاکستری کاربرد زیادی دارد. برای داشتن طلا با این رنگ مدرن و جذاب باید مخلوطی از طلای زرد و پالادیوم یا نقره، منگنز و مس ترکیب شود. این نکته قابل بیان است که اگر از این فلزات به مقدار کمی استفاده شود رنگ طلا به رنگ سفید نزدیک میشود.

  • طلای بنفش

از طیف های دیگر رنگ طلا،طلای بنفش – ارغوانی می باشد.دلیل این رنگ استفاده از آلیاژآلومینیوم می باشد ولی باید ذکر شود که طلا به رنگ بنفش شکننده می باشد و به همین دلیل مورد استفاده قرار نمیگیرد زیرا با کمترین ضربه خرد می شود. این رنگ تنها برای جزییات در جواهرات دیگر همراه با رنگ طلایی کاربرد دارد.

  • طلای آبی

طیف رنگ آبی طلا بسیار زیبا می باشدولی کاربرد زیادی ندارد. اگر در آلیاژ طلا از دو فلز گالیم یا ایندیم استفاده شود طیف طلا آبی می شود و نکته قابل بیان این است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

  • طلای سیاه
این مطلب را هم بخوانید
انگشتر عقیق: راهنمای خرید و بررسی ویژگی های بهترین انگشتر طلا عقیق

برای درست کردن طلای سیاه روشهای مختلفی وجود دارد. یک راه آن آبکاری طلا با رودیوم و یا روتنیوم است. همچنین با پوشش از گوگرد و اکسیژن یا کروم می توان به طیف رنگ سیاه طلا دست پیدا کرد. اخیراً طلای سیاه با ایجاد نانوساختارها بر روی سطح و عملیات لیزری تولید شده است و در حال حاضر این رنگ طلا استفاده زیادی در جواهر سازی دارد.

طیف رنگی طلا، یک دنیای زیبا و پر از تنوع است. این مجموعه از رنگ‌ها امکان ارائه گزینه‌های متعددی را برای انتخاب طلاهای مورد علاقه‌تان فراهم می‌کند، اما برای انتخاب مناسب باید با دقت به سلیقه و نیازهای شخصی خود انجام شود.

طیف های رنگ طلا در چند خط

با توجه به اینکه رنگ‌های طلایی متنوعی وجود دارند، از رنگ‌های کلاسیک و معمول گرفته تا رنگ‌های جدید و مدرن، انتخاب بهترین طیف رنگی برای طلا می‌تواند به زیبایی و جذابیت جواهر شما افزوده و استایل شخصیتتان را نشان دهد. با توجه به سلیقه و مزاج شما، انتخاب رنگی که بهترین جلوه و زیبایی را برای طلاهای شما به ارمغان می‌آورد بسیار حیاتی است.

مهم است که در هنگام انتخاب رنگ طلا، از انتخابی که با پوست و سلیقه شما همخوانی دارد استفاده کنید. مثلاً اگر پوست شما رنگ گرمی دارد، ممکن است طلاهای زرد یا رز متناسب با آن باشد. اما اگر پوست شما با رنگ‌های سردی همچون آبی یا صورتی تطابق دارد، طلای سفید یا رز می‌تواند جواهریات شما را زیباتر نشان دهد.

همچنین توجه به موقعیت استفاده از جواهرات مهم است. برای ماندگاری بهتر، در انتخاب جواهرات برای استفاده روزمره یا مجالس و مهمانی‌ها، می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، طلای زرد برای استفاده روزمره و طلای سفید یا رز برای مجالس و مهمانی‌ها می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند.

با انتخاب طیف رنگی مناسب، می‌توانید جواهرات خود را بهتر به سلیقه و شخصیت خود تطابق دهید و از زیبایی و جذابیت آن‌ها به نحو احسن بهره‌مند شوید.